Pages

Tuesday, March 27, 2012

harga hartanah terlalu tinggi

Harga hartanah "gila"

BEKAS Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin mengatakan harga hartanah kediaman di Malaysia adalah terlalu tinggi, dan jauh di luar kemampuan rakyat.

Beliau menggesa kerajaan mempercepatkan langkah-langkah kawalan dan menghentikan tindakan pemaju yang “merosakan” pasaran, mengikut laporan Nanyang Siang Pau pada Isnin lepas.

Beliau menegaskan bahawa kenyataan yang sering di tekankan oleh pemain industri hartanah bahawa harga hartanah di negara ini adalah lebih rendah berbanding beberapa negara jiran adalah mengelirukan.

Veteran Umno ini menegaskan bahawa “kerajaan perlu berhati-hati, mesti melaksanakan dasar-dasar yang memberi manfaat kepada rakyat”.

Pada kenaikan mendadak harga hartanah dalam tempoh dua tahun yang lalu, beliau berkata “harga hartanah naik macam gila”.

Mengenai dakwaan oleh pemaju dan ejen hartanah bahawa tidak ada gelembung hartanah di Malaysia dan harga di sini adalah lebih rendah berbanding di negara-negara seperti Singapura dan Hong Kong, Daim berkata, “Sudah tentu, pendapatan mereka lebih daripada kita”.

Beliau berkata Singapura secara purata, pendapatan mereka lebih tinggi daripada purata rakyat Malaysia, dan Hong Kong pula kerana tanah terhad manakala di Malaysia masih punyai tanah yang banyak.

Beliau mengulangi bahawa pandangan yang dinyatakan oleh ramai pemain dalam industri hartanah adalah mengelirukan.

Beliau berkata kelonggaran kerajaan mengenai cukai keuntungan harta tanah pada masa lalu dan kelonggaran bank pusat ke atas dasar pinjaman dan garis panduan mengenai pinjaman perumahan telah menimbulkan terlalu banyak aktiviti spekulatif dalam industri.

Katanya hartanah mewah adalah di luar jangkauan rakyat Malaysia.

Beliau berkata kerajaan juga perlu jelas bahawa rakyat mahukan sebuah rumah yang mereka mampu dan yang bakal meningkat nilai pada masa akan datang.

Rakyat juga mahu pekerjaan, dengan gaji yang mampu untuk memenuhi keperluan mereka, katanya.

Selepas itu dapat keluar dari institusi atau sekolah yang baik, dan harga barangan yang berpatutan , tambahnya.

“Jika kerajaan mengambil berat keperluan rakyat, mereka tidak akan mempertimbangkan untuk menukar kerajaan,” katanya.

Daim juga bersetuju dengan pelaksanaan dasar gaji minimum tetapi berkata bahawa produktiviti perlu dipertingkatkan seiring. Pada masa yang sama, kerajaan perlu mengawal inflasi, katanya.

Sambil menjelaskan bahawa seseorang yang berpendapatan RM3, 000 sebulan masih mendapati sukar untuk hidup di Kuala Lumpur hari ini, beliau merasakan bahawa gaji minimum yang sepatutnya ditetapkan pada RM1, 200 sebulan.

info dipetik dari Drumah.com

1 comment:

  1. thanks banget ya info nya… :D
    kebetulan saya juga ada sedikit onformasi yang harus dibagi buat yang lagi pada nyari rumah..
    silahkan kunjungi http://perumahan.asia/
    disana ada banyak tipe perumahan dari berbagai lokasi dengan harga yang menarik. Semoga bermanfaat… :)

    ReplyDelete